Lokaal goed vindbaar zijn op internet. Hoe doe je dat?

Nog iedere dag neemt internetgebruik via smartphones toe. Voor lokale vindbaarheid via internet (seo) heeft dit grote gevolgen. Onderweg zoek je een pizzeria in de buurt. Of kan je huis wel een likje verf gebruiken? En google je op je mobiele telefoon nog snel even naar een schilder in de buurt. Mensen die lokaal zoeken zijn meestal direct op zoek naar een product of dienst. Vaak met een koopintentie. Heel erg interessant voor lokale ondernemers dus.

Hoe zorg je er dan voor dat je lokaal goed gevonden wordt?

Laat Google weten dat je lokaal actief bent

Een Google Mijn bedrijf pagina is dan een must. Simpel gezegd komt het erop neer dat je jouw bedrijf registreert bij Google. Je kunt dan op 3 plekken in de lokale zoekresultaten getoond worden.

1. Een kaart van Google maps kan boven de reguliere organische zoekresultaten getoond worden.
2. In de organische zoekresultaten zelf kun je zichtbaar zijn.

lokale seo goed vindbaar in google maps en organische zoekresultaten

 

3. Informatie van Google Mijn Bedrijf kan ook aan de rechterkant van de organische zoekresultaten worden weergegeven.

 

Wat zijn de rankingfactoren?

Google gebruikt 4 bronnen waar zij de lokale zoekresultaten vandaan haalt:

  • Jouw zoekgedrag
  • Jouw bedrijfswebsite
  • Gebruikers van Google
  • Informatie uit online kanalen zoals social media

 

Het is dus zaak om aan deze bronnen te werken wil je hoger ranken in de zoekresultaten. De eerste twee kun je beïnvloeden. Jouw website kun je geschikt maken voor zoekmachines door de laadsnelheid te verlagen en de website responsive te maken. Ook de inhoud in beelden en teksten kun je optimaliseren.

Maar, lokale zoekresultaten worden nog niet altijd goed getoond. Met algemene zoektermen zoals schilder, bakker of kapper gaat het meestal wel goed. Google snapt dan dat je op zoek bent naar dat type dienstverlener bij jou in de buurt. De zoekintentie wordt hier goed begrepen.

Sommige zoekopdracht zijn nog te algemeen voor Google. Er wordt dan geen lokaal zoekresultaat weergegeven. In de toekomst zal dit echter steeds beter worden. Het algoritme van Google wordt steeds beter en slimmer. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in generieke zoektermen voor lokale vindbaarheid.

 

Wie staat bovenaan in de lokale organische zoekresultaten en hoe komt dat?

Op basis van drie factoren bepaalt Google wie bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Dit zijn relevantie, afstand en prominentie.

Relevantie is hiervan het belangrijkst. Zorg er dus voor dat Google weet wat je doet door Google Mijn Bedrijf volledig in te vullen. Probeer reviews te genereren via Google en publiceer regelmatig een nieuwe post op Google posts. Dit komt ten goede aan je relevantie en het kan potentiële klanten overtuigen van jouw dienstverlening.

Zorg er ook voor dat je Google maps integreert op jouw website door een kaart toe te voegen op jouw website.

Probeer lokale backlinks te verzamelen. Dit zijn links van andere websites naar jouw website. Daaruit maakt Google op dat je lokaal actief bent. Vergeet niet lokale content te schrijven. Content met vermelding van de vestigingsplaats op de relevante plekken in je content.

Interessant? Wil je vrijblijvend een keer sparren? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *